Sunday, April 17, 2011

sang semut dan Nabi Sulaiman...:)

Assalamualaikum wbt



post kali akan menceritakan mengenai kisah seekor semut dengan Nabi Sulaiman...kisah ini ingin saya kongsikan kerana tertarik dengan ketinggian tahap keimanan sang semut yang jarang2 boleh kita dapati dalam diri masyarakat Islam hari ini...(renung2kan dan selamat beramal)


pada suatu hari ketika sang semut sedang membawa sebutir buah kurma ia telah diperhatikan oleh Nabi Sulaiman...

Nabi Sulaiman terus mengamati sang semut lalu memanggilnya..."Hai sang semut untuk apa kau membawa kurma itu?"...sang semut lantas menjawab..."Ini adalah kurma yang Allah serahkan kepada aku untuk makananku selama setahun"...


Mendengar jawapan semut itu Nabi Sulaiman mengambil sebiji botol dan memanggil sang semut lalu berkata.."Wahai semut kemari engkau dan masuklah ke dalam botol ini,aku telah membahagikan kurma ini kepada dua bahagian,satu bahagian aku serahkan sebagai makananmu untuk tahun ini dan sebahagian lagi akan aku berikan untuk makananmu pada tahun depan"...

Selepas setahun Nabi Sulaiman datang kembali menemui sang semut yang taat itu namun baginda melihat kurma yang baginda berikan tidak banyak berkurangan...lalu Nabi Sulaiman pun bertanya.."Wahai semut mengapa engkau tidak menghabiskan kurmamu?'...jawab sang semut.."Wahai nabi Allah selama ini aku selama ini hanya menghisap airnya dan aku banyak berpuasa,selama ini Allah memberikan aku sebutir kurma setiap tahun tetapi engkau memberikan aku separuh.Aku takut engkau tidak akan memberikan aku separuh lagi kurma pada tahun hadapan kerana engkau bukan Allah Pemberi Rezeki"...


Moral daripada kisah ini ialah betapa sang semut tidak menaruh sedikit pun kebergantungannya kepada yang lain melainkan Allah...sang semut juga menaruh sepenuh keyakinan kepada Allah semata2...sedang kita manusia yang dijadikan sebagai khalifah di bumi yang luas ini selalu saja

mendahulukan kebergantungan kita kepada pertolongan manusia seolah-olah manusialah yang memberikan rezeki dan berkuasa untuk menyelesaikan setiap masalah yang kita hadapi...


Sekalipun kisah ini sangat ringkas tetapi sekiranya kita membacanya dengan menggunakan mata hati, kita akan mendapati betapa besarnya jarak perbandingan antara tahap ketinggian iman kita umat masa kini dengan seekor semut kecil pada zaman Nabi Sulaiman...


"dalam ketinggian akal manusia ada masa2nya tertewas dengan nafsu yang bermaharajalela,

namun dalam kerendahan akal sang semut tersimpan ketinggian ilmu yang jauh lebih bernilai daripada akal manusia"
thanks 4 reading..:)

No comments:

Post a Comment